Stap-voor-stap aanvraag AOW vrijwillige verzekering voor Amsterdammers emigrerend vanuit buitenland. Formulieren, termijnen, SVB-contact en lokale BRP-tips. (22 woorden)
AA
Arslan AdvocatenJuridische Redactie
2 min leestijd
De aanvraag voor AOW vrijwillige verzekering voor Amsterdammers die emigreren verloopt via de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Download het formulier 'Vrijwillige verzekering AOW' van svb.nl en vul het in met uw paspoort, adresbewijs uit de Amsterdamse Basisregistratie Personen (BRP) en inkomensgegevens. Dien het binnen drie maanden na emigratie in bij uw wijkteam in Amsterdam of direct bij SVB, anders riskeert u een hiaat in uw uitkering. Per post naar SVB Postbus 52313, 1202 DE Hilversum, of digitaal via Mijn SVB met DigiD – ideaal voor bewoners van Amsterdam-Zuid of Centrum. De SVB beoordeelt binnen acht weken en stuurt een beschikking per post naar uw Amsterdamse adres of nieuw buitenlands domicilie. Bij afwijzing kunt u bezwaar maken binnen zes weken via de SVB of met hulp van het Juridisch Loket in Amsterdam (Burgemeester de Vlugtlaan 168). Voor spoed: bel de SVB-infolijn +31 20 633 55 33 of bezoek een SVB-partnerpunt in Amsterdam-Noord. Bewaar kopieën van alles digitaal of bij uw Amsterdamse notaris. Na goedkeuring ontvangt u jaarlijks een premieaanslag; betaal via iDEAL, overschrijving of bij een lokale bank als ING op de Dam. Wijzigingen zoals nieuw adres, inkomen of thuiskomst in Amsterdam meld direct aan SVB en update uw BRP bij de gemeente Amsterdam via amsterdam.nl. Bij verhuizing binnen de EU: informeer het Amsterdamse stadspas-team voor soepele overgang. Deze procedure waarborgt continuïteit van uw AOW-rechten, afgestemd op de dynamische expatgemeenschap in Amsterdam, zonder onderbrekingen.