Terug naar Encyclopedie

Reparatieplicht verhuurder versus huurder in Amsterdam

Reparatieplicht in Amsterdam: kleine klussen huurder, grote verhuurder. Meld schriftelijk voor kostenverhaal en huurkorting, Huurcommissie beslist. (18 woorden)

1 min leestijd
Art. 7:213 BW legt kleine reparaties (krap 8,07 euro/dag, 2024) bij huurder, grote bij verhuurder in Amsterdamse huurwoningen. Kleine: lampen, stopcontacten; grote: daklekkage, cv-ketel of kozijnen in grachtenpanden. Huurder meldt gebreken tijdig schriftelijk via e-mail of app, anders riskeert hij aansprakelijkheid. Verhuurder moet binnen redelijke termijn herstellen, anders mag huurder zelf doen en kosten verhalen (art. 7:215 BW). Bij leegstand in Amsterdam: verhuurder vol onderhoud, inclusief asbestchecks in oude Jordaanwoningen. Geschillen: Huurcommissie Amsterdam beoordeelt urgentie, vaak met Woonspace-inspectie. Voorbeeld: versleten kraan in een hofje is kleine reparatie. Checklist: maak protocol van melding met foto's en deel met corporatie als Ymere of De Key. Wet goed verhuurderschap verplicht snelle reactie (max. 14 dagen), cruciaal in krappe Amsterdamse markt. Huurders: geen 'doe-het-zelf' bij complexe klussen zoals elektriciteit in monumenten zonder toestemming. Servicekostenabonnement scheidt verantwoordelijkheden, populair bij particuliere verhuurders in De Pijp. Bij VvE in Oud-Zuid: gezamenlijke kosten voor lift of daktuin. Sanctie: huurkorting tot 100% bij langdurig gebrek, zoals schimmel door grachtvocht. Bewijs: e-mailtrail of WhatsApp-gesprekken. Dit stimuleert onderhoud en voorkomt verwaarlozing in drukke stadswijken. Raadpleeg inspectierapport bij aanvang huur via Gemeente Amsterdam. Zo blijft de woning bewoonbaar en relaties goed in de hoofdstad. (218 woorden)